Skip naar de inhoud

Doorfietsroutes verdubbelen in de komende 5 jaar naar ruim 2.300 kilometer

Om de ambities waar te maken, is het essentieel dat het Rijk structureel 35 miljoen euro extra per jaar investeert en de samenwerking verder intensiveert. Doorfietsroutes helpen tegen files, maken nieuwe woonwijken beter bereikbaar en dragen bij aan een gezonde leefomgeving.

Overzicht

Datum: 9 december 2025

De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van Tour de Force.

Gemeenten, provincies, vervoersregio’s en het Rijk hebben daarvoor gezamenlijk € 801 miljoen euro gereserveerd, en werken intensief samen.

Wat zijn doorfietsroutes?

Doorfietsroutes zijn veilige, comfortabele, brede fietspaden. Fietsers komen er zo min mogelijk obstakels tegen en hebben vaak voorrang. Kortom; fietspaden waarop je lekker kan doorfietsen. Doorfietsroutes zijn belangrijk voor de verbinding tussen dorpen en steden en voor de ontsluiting van nieuwe woningbouwlocaties. Ze zorgen ervoor dat mensen vlotter, veiliger en gemakkelijker op de fiets naar bijvoorbeeld werk of school kunnen.

Meer geld en samenwerking cruciaal

Om Nederland bereikbaar te houden, is de ambitie groot. Tussen 2030 en 2040 moet nog eens 2.353 kilometer aan doorfietsroutes worden toegevoegd. Het gaat hierbij om complexere en duurdere projecten, vooral omdat deze fietsroutes snelwegen, spoorwegen en waterwegen kruisen. Daarvoor is intensievere samenwerking met het Rijk cruciaal. Ook is er meer geld van het Rijk nodig. Naast de regionale investering van € 100 tot € 150 miljoen, draagt het Rijk op dit moment jaarlijks € 6 miljoen bij aan de realisatie van doorfietsroutes tot 2030. Structureel is tot 2040 een investering van € 35 miljoen per jaar nodig van het Rijk om het volledige netwerk aan te leggen.

Brede maatschappelijke meerwaarde

Investeren in doorfietsroutes levert veel op: minder files, een gezondere leefomgeving en meer beweging voor mensen. Uit onderzoek blijkt dat doorfietsroutes zorgen voor een verschuiving van auto- en OV-gebruik naar de fiets, en ook dat mensen vaker en langer fietsen. Dit draagt bij aan een betere luchtkwaliteit en een vitaler Nederland. Bovendien worden investeringen in fietsinfrastructuur niet belemmerd door de stikstofproblematiek.

Monitoring en samenwerking

Het jaarlijkse kaartbeeld (zie hieronder) geeft de actuele stand van zaken en de gezamenlijke ambities weer. Tour de Force biedt hiermee een platform voor Rijk, provincies, vervoerregio’s en gemeenten om samen de voortgang te monitoren, kennis uit te wisselen en ervaringen te delen.

Tour de Force is een krachtige samenwerking tussen overheden, marktpartijen, maatschappelijke organisaties, kennisinstituten en platforms die zich inzetten voor een sterker fietsbeleid in Nederland.